We bestaan vijfentwintig jaar en dan mag een gesprek met de oprichters van het eerste uur, Evert Blaauw en Koenraad Winter, natuurlijk niet ontbreken. In een uitgebreid gesprek blikken ze terug op de beginperiode, successen en tegenslagen en de constante zoektocht naar verbetering en groei. Stof voor een spannend jongensboek.

In gesprek met
Evert & Koenraad

Directeuren VHC ActiFood
We bestaan vijfentwintig jaar en dan mag een gesprek met de oprichters van het eerste uur, Evert Blaauw en Koenraad Winter, natuurlijk niet ontbreken. In een uitgebreid gesprek blikken ze terug op de beginperiode, successen en tegenslagen en de constante zoektocht naar verbetering en groei. Stof voor een spannend jongensboek.
Na vele keukentafelsessies en een uitgewerkt businessplan, gaf de bank groen licht. Evert: “De bank was enthousiast mits we ook een plan maakten Voor de inkoop en formules. Later sloten ook Jan en Bert zich bij ons aan. Met hun komst konden we onze plannen groter uitvoeren.”
De start verliep moeizaam. Koenraad: “We begonnen in een voormalig pand van Boots Frites, met drie vrachtwagens, één magazijn en in totaal 11 medewerkers, maar zónder klanten. Nul. Toen hebben we twee weken lang de hele dag rondgereden door heel Noord-Nederland, met niks erin, zodat mensen dachten dat we druk en succesvol waren.”

Eerste
groeistuipen

De eerste klant was een café in Bakkeveen, maar het ging nog niet snel.
Koenraad: “Onze magazijnchef vroeg regelmatig aan de telefoniste of er al iemand gebeld had. “We waren met z’n drieën onderweg en het werd een onderlinge strijd die de meeste klanten konden binnenhalen.” Evert vult aan: “Vandaar dat we in die tijd als cowboys werden gezien.”

Een belangrijke boost kwam toen een concurrent verhuisde, wat veel logistieke problemen veroorzaakte. Evert: “De telefoon begon te rinkelen met verzoeken of wij konden helpen.” Natuurlijk konden we dat. Het was wel improviseren: soms verkochten we producten die we niet eens op voorraad hadden en haalden die ’s ochtends vroeg op bij collega-groothandels.” Enkele maanden later haalde Jan themapark SixFlags (nu Walibi) binnen. “Elke nacht reden we met een vrachtwagen vol naar Biddinghuizen. “Dit hebben we 3 maanden volgehouden totdat we het zo druk hadden dat onze collega’s van VHC in Oostzaan de levering hebben overgenomen.”

“We hadden drie vrachtwagens waar we twee weken lang de hele dag mee rondreden met niets erin, zodat het leek dat we veel klanten hadden.”

Koenraad Winter
Kracht van de VHC Groep
Kort na SixFlags werd RCN Nederland klant, met campings in heel Nederland.

Koenraad: “Door de snelle groei werd de bank een beetje zenuwachtig.” vanwege de stijgende voorraden en debiteuren. “Dankzij onze samenwerking met VHC, die ons ook hielp met de inkoop en de formules, konden we overstappen naar een andere bank en doorgroeien.”

Overnames en diversificatie

Ook strategische overnames zorgden voor groei. “We hebben slagerij De Vries in Sneek overgenomen, later gevolgd door Dijkstra Groenten en Fruit in Drachten, Culivers in Eelde en diverse andere bedrijven. Deze overnames hielpen ons niet alleen om ons assortiment uit te breiden, maar gaven ons ook de kans om nieuwe markten aan te boren. We zijn begonnen in de cafetariamarkt en beleveren nu aan het hele horecapalet, van snackbar tot het betere restaurant en van sportkantines tot grote festivals. Zelf leveren we op de Waddeneilanden Ameland, Vlieland en via onze dochter VHC WaddenFood op Terschelling.

Tegenslagen

Vanaf medio 2014 moesten Evert en Koenraad de kar trekken zonder Bert en Jan, die hen vrij kort achter elkaar waren ontvallen. Evert: “Als ze nu konden zien wat er bereikt is, zou Jan Veenstra het meest trots zijn op de versafdeling, want Jan en vers waren onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Bert zou apetrots zijn op de administratie en hoeveel mensen er nu werken. Wij noemden Bert altijd sociaal directeur, hij zou blij zijn dat we goed voor de mensen zorgen.

Covid-19, reflectie en innovatie

Een volgende tegenslag was Corona. De pandemie bracht onverwachte uitdagingen met zich mee. Koenraad: “Een klap die natuurlijk niemand zag aankomen. Onze omzet zakte naar ongeveer 20%. Gelukkig hadden we die binnen een paar maanden weer opgekrikt naar bijna 50%. Het was een tijd van onzekerheid, maar ook van strategische beslissingen, reflectie en evaluatie van onze bedrijfsvoering.”

Never waste a good crisis

Evert geeft een paar voorbeelden:

“We hebben direct tegen onze vertegenwoordigers gezegd: zoek contact met de klanten en kijk hoe we ze kunnen helpen. Ook hebben we toen de bezetting van onze marketingafdeling verdubbeld om onze klanten te bereiken. Dat resulteerde in tal van creatieve oplossingen, zoals hygiëneplannen en dagelijks op social media delen van ideeën en nieuwe gerechten afgestemd op bezorgen en take-away.”

Walkthrough restaurant

Een bijzonder creatief idee was Everts initiatief, om van een leegstaand restaurant een walkthrough restaurant te maken. “Mensen konden voor € 10,-binnenkomen, hun maaltijd meenemen en met die 1,5 meter afstand bleef iedereen veilig,” legt hij uit. “Dit soort initiatieven hielpen niet alleen onze klanten, maar versterkte ook onze onderlinge band. Tijdens de pandemie hebben we ons verder gericht op de zorgsector en maaltijdverstrekkers, waardoor we veel versproducten konden blijven verkopen. Dit voorkwam voedselverspilling.”

Dienstverlening op peil

Een belangrijke pijler tijdens de Covidcrisis was dat klanten konden rekenen op de gebruikelijke dienstverlening. “We hanteerden geen minimale ordergrootte. Ook twee doosjes bitterballen werden bezorgd. Terwijl andere bedrijven hun service aanpasten om kosten te besparen, kozen wij ervoor om alles te laten zoals het was. Dat kostte ons geld, maar het leverde ook veel goodwill op,” aldus Koenraad. Deze keuze bleek waardevol. “Toen de lockdown werd opgeheven, zagen we een explosie aan nieuwe klanten.”

Meedenken en service

Persoonlijk contact, echte betrokkenheid met de klant, en een hoge servicegraad altijd de pijlers van VHC ActiFood geweest. Koenraad: “daarom zijn we meer dan alleen een groothandel. We willen de sector vooruit helpen. Met een horecavakschool, workshops, demo-keuken, Wine Experience Center, succesvolle horecaformules en eigen horecaconcepten voor brood & banket, koffie en ijs. Alles om kwaliteit en winstgevendheid van onze klanten te optimaliseren. Vandaar ons motto: alles voor een slimme zaak.”

“Het persoonlijke contact, echte betrokkenheid en doen wat we beloven, zorgen ervoor dat klanten niet snel elders gaan kijken.”
– Evert Blaauw

Innovatie en duurzaamheid

Koenraad: “Om concurrerend te blijven moet je blijven innoveren en daar is het verduurzamen van onze bedrijfsprocessen een essentieel onderdeel van.

En dan heb ik het niet alleen over 15.000m² aan zonnepanelen op onze daken, maar ook over minder plastic en meer composteerbare verpakkingen, energiezuinige vries- en koelinstallaties en natuurlijk de verdere elektrificatie van het wagenpark.”

De volgende 25 jaar

Beide heren zien een mooie toekomst voor VHC ActiFood. “De horeca-en out-of-home-markt groeien nog steeds en veranderen continu. Wij luisteren naar de markt en veranderen en groeien mee. We denken dus dat dit bedrijf zal blijven groeien. Ook lang na ons pensioen gaat dit avontuur verder, want we doen het met z’n allen, als één grote familie,” concludeert Evert met een trotse blik.

Verhalen van
VHC ActiFood

Onze collega’s delen graag hun herinneringen en ervaringen. Voor velen voelt het alsof de tijd is voorbijgevlogen, terwijl ze terugdenken aan de eerste jaren van het bedrijf – een periode vol uitdagingen, maar ook vol energie en vastberadenheid. Ze vertellen hoe de organisatie in die tijd groeide van een klein, lokaal bedrijf naar een belangrijke speler in de branche, mede dankzij de inzet en toewijding van alle medewerkers.

verhalen achter
25 jaar ActiFood

Anita van Urk - Human Resources

Stappen maken met Anita

Larissa treft onze toegewijde HR-Adviseur, bij de kantoren aan de zuidkant van het pand.

Lees meer

De talenten van Barry

Barry van der Meulen, het hoofd van de Financiële Administratie bij VHC ActiFood, is een man van vele talenten.

Lees meer
Sake interview 25 jaar actifood

De dagelijkse avonturen van Sake

Sake is al vanaf het prille begin bij ActiFood betrokken. “Jan Veenstra bracht me hier binnen,” legt hij uit.

Lees meer
Pieter medewerker actifood

Aan tafel bij Pieter

Pieter Kalteren is een vertrouwd gezicht bij VHC ActiFood. Welgeteld 24 jaar geleden sloot hij zich aan bij het stel cowboys dat hun bedrijf toen net op poten had gezet.

Lees meer
Floris interview 25 jaar actifood

Fluitend door het magazijn met Floris

Floris Bosma is niet alleen magazijnmanager, het is een collega vol trots.

Lees meer

Emiel Oosting

Emiel vertelt vol enthousiasme over zijn rol als docent SVH koksopleiding bij VHC ActiFood.

Lees meer

Geen dag hetzelfde met Gerja

Minke ging op zoek naar Gerja van Veen, onze vrolijke en gedreven collega.

Lees meer

Interview Evert & Koenraad

Vandaag bestaat VHC ActiFood alweer 24 jaar, en daar willen we graag even bij stilstaan.

Lees meer

Joanna, ook wel Jootje

Larissa is vandaag op zoek naar onze altijd vrolijke kantinemedewerker: Jootje.

Lees meer
Marcel Kootstra - Inkoop

Op afdeling Inkoop bij Marcel Kootstra

Al vanaf de start van VHC ActiFood betrokken: Larissa gaat op zoek naar Marcel.

Lees meer
Vrachtwagenchauffeur Robert "Ducky"

Ranja met Robert

Robert de Boer, beter bekend als Ducky, is al bijna drie jaar in dienst bij VHC ActiFood. Zijn verhaal begon niet als een vooropgezet plan, maar eerder als een spontane wending in de voetbalkantine.

Lees meer

Ronald Fokkema

Ronald kwam drie jaar geleden bij VHC ActiFood terecht nadat hij zijn vorige baan had opgezegd.

Lees meer
Theun Rooks - Voedsel

Topkwaliteit met Theun

Theun is sinds kort werkzaam als kwaliteits- en productmanager. Misschien ken je 'm van de Boerenstreekmarkt!

Lees meer