“We hadden drie vrachtwagens waar we twee weken lang de hele dag mee rondreden met niets erin, zodat het leek dat we veel klanten hadden.”
Koenraad Winter
Kracht van de VHC Groep
Kort na SixFlags werd RCN Nederland klant, met campings in heel Nederland.
Koenraad: “Door de snelle groei werd de bank een beetje zenuwachtig.” vanwege de stijgende voorraden en debiteuren. “Dankzij onze samenwerking met VHC, die ons ook hielp met de inkoop en de formules, konden we overstappen naar een andere bank en doorgroeien.”
Overnames en diversificatie
Ook strategische overnames zorgden voor groei. “We hebben slagerij De Vries in Sneek overgenomen, later gevolgd door Dijkstra Groenten en Fruit in Drachten, Culivers in Eelde en diverse andere bedrijven. Deze overnames hielpen ons niet alleen om ons assortiment uit te breiden, maar gaven ons ook de kans om nieuwe markten aan te boren. We zijn begonnen in de cafetariamarkt en beleveren nu aan het hele horecapalet, van snackbar tot het betere restaurant en van sportkantines tot grote festivals. Zelf leveren we op de Waddeneilanden Ameland, Vlieland en via onze dochter VHC WaddenFood op Terschelling.
Tegenslagen
Vanaf medio 2014 moesten Evert en Koenraad de kar trekken zonder Bert en Jan, die hen vrij kort achter elkaar waren ontvallen. Evert: “Als ze nu konden zien wat er bereikt is, zou Jan Veenstra het meest trots zijn op de versafdeling, want Jan en vers waren onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Bert zou apetrots zijn op de administratie en hoeveel mensen er nu werken. Wij noemden Bert altijd sociaal directeur, hij zou blij zijn dat we goed voor de mensen zorgen.
Covid-19, reflectie en innovatie
Een volgende tegenslag was Corona. De pandemie bracht onverwachte uitdagingen met zich mee. Koenraad: “Een klap die natuurlijk niemand zag aankomen. Onze omzet zakte naar ongeveer 20%. Gelukkig hadden we die binnen een paar maanden weer opgekrikt naar bijna 50%. Het was een tijd van onzekerheid, maar ook van strategische beslissingen, reflectie en evaluatie van onze bedrijfsvoering.”
Never waste a good crisis
Evert geeft een paar voorbeelden:
“We hebben direct tegen onze vertegenwoordigers gezegd: zoek contact met de klanten en kijk hoe we ze kunnen helpen. Ook hebben we toen de bezetting van onze marketingafdeling verdubbeld om onze klanten te bereiken. Dat resulteerde in tal van creatieve oplossingen, zoals hygiëneplannen en dagelijks op social media delen van ideeën en nieuwe gerechten afgestemd op bezorgen en take-away.”
Walkthrough restaurant
Een bijzonder creatief idee was Everts initiatief, om van een leegstaand restaurant een walkthrough restaurant te maken. “Mensen konden voor € 10,-binnenkomen, hun maaltijd meenemen en met die 1,5 meter afstand bleef iedereen veilig,” legt hij uit. “Dit soort initiatieven hielpen niet alleen onze klanten, maar versterkte ook onze onderlinge band. Tijdens de pandemie hebben we ons verder gericht op de zorgsector en maaltijdverstrekkers, waardoor we veel versproducten konden blijven verkopen. Dit voorkwam voedselverspilling.”
Dienstverlening op peil
Een belangrijke pijler tijdens de Covidcrisis was dat klanten konden rekenen op de gebruikelijke dienstverlening. “We hanteerden geen minimale ordergrootte. Ook twee doosjes bitterballen werden bezorgd. Terwijl andere bedrijven hun service aanpasten om kosten te besparen, kozen wij ervoor om alles te laten zoals het was. Dat kostte ons geld, maar het leverde ook veel goodwill op,” aldus Koenraad. Deze keuze bleek waardevol. “Toen de lockdown werd opgeheven, zagen we een explosie aan nieuwe klanten.”
Meedenken en service
Persoonlijk contact, echte betrokkenheid met de klant, en een hoge servicegraad altijd de pijlers van VHC ActiFood geweest. Koenraad: “daarom zijn we meer dan alleen een groothandel. We willen de sector vooruit helpen. Met een horecavakschool, workshops, demo-keuken, Wine Experience Center, succesvolle horecaformules en eigen horecaconcepten voor brood & banket, koffie en ijs. Alles om kwaliteit en winstgevendheid van onze klanten te optimaliseren. Vandaar ons motto: alles voor een slimme zaak.”
“Het persoonlijke contact, echte betrokkenheid en doen wat we beloven, zorgen ervoor dat klanten niet snel elders gaan kijken.”
– Evert Blaauw
Innovatie en duurzaamheid
Koenraad: “Om concurrerend te blijven moet je blijven innoveren en daar is het verduurzamen van onze bedrijfsprocessen een essentieel onderdeel van.
En dan heb ik het niet alleen over 15.000m² aan zonnepanelen op onze daken, maar ook over minder plastic en meer composteerbare verpakkingen, energiezuinige vries- en koelinstallaties en natuurlijk de verdere elektrificatie van het wagenpark.”
De volgende 25 jaar
Beide heren zien een mooie toekomst voor VHC ActiFood. “De horeca-en out-of-home-markt groeien nog steeds en veranderen continu. Wij luisteren naar de markt en veranderen en groeien mee. We denken dus dat dit bedrijf zal blijven groeien. Ook lang na ons pensioen gaat dit avontuur verder, want we doen het met z’n allen, als één grote familie,” concludeert Evert met een trotse blik.